جنگ نرم

وبلاگ فرهنگی و هنری افسران جوان جنگ نرم

جنگ  نرم و بازی های رایانه ای

شنبه بیست و نهم مرداد ۱۳۹۰ ، ساعت 14:30
 نگاه نمی شود.امروز بازیهای رایانه ای حکم یک رسانه قوی را پیدا کرده است رسانه ای که مخاطبش را به شدت با خود همراه می کند و از آنجایی که مخاطب بازی رایانه ای یک مخاطب منفعل نیست پس می توان از ظرفیت این رسانه قوی به صورت تمام عیار و در راستای مقاصد مثبت و یا منفی استفاده کرد.

کاری که از سالها پیش در غرب آغاز شده و کمپانی های صهیونیستی غرب با تولید بازیهای رایانه ای جهت دار وارد یک بازی سیاسی شده اند.یک بازی سیاسی که افکار و باورهای کشورهای جهان سوم را از کودک و نوجوان تا جوانان را به بازی گرفته است.به طور یقین طراحی این بازی برد –برد نیست و اگر باز هم بیدار نشویم در این بازی یک سویه بازنده ایم.

 

جنگ نرم، بازی های رایانه ای

جنگ نرم در بازی های رایانه ا ی

جنگ نرم واژه ای قدیمی است که در دهه های اخیر به شکلی جدی تر با مفهوم آن آشنا شده ایم . واژه ای که بیانگر یک تهاجم است تهاجمی بی صدا و آرام به فرهنگ ، اعتقادات و خود باوری مان.

 

 

بی تردید یکی از کارا ترین ابزار های این نبرد بیصدا رسانه هاست و به همین خاطر بود که امپراطوری رسانه در دنیا توسط صهیونیستها تاسیس شد و این امپراطوری همواره در خدمت اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آنها در تکاپوست .

مهدی مسائلی طراح بازی انرژی هسته ای درباره ارتباط طراحی بازیهای رایانه ای با جنگ نرم به خبرنگار مشرق می گوید: در جنگ نرم ازابزارهای دیداری و نوشتاری استفاده می شود تا به صورت غیر مستقیم و به صورت آرام در فکر و اندیشه یک نسل رسوخ کرده ودر یک دوره زمانی تمامی یا بخشی از ارزشهای آن جامعه را تبدیل به ضد ارزش نمایند.

به باور این کارشناس بازی های رایانه ای در کنار ابزاری مانند ماهواره , اینترنت , مجلات و روزنامه ها , بازی های رایانه ای جایگاه ویژه ای دارند چون یک بازی تا وقتی بازی کننده مشغول بازی است او را به هر سمت و سوی که بخواهد می برد و ساعتها و بلکه روزها اورا مشغول و مبهوت خود می کند به نحوی که بعد از پایان یک مرحله و گذر از آن احساس شادی و شعف می کند و حریصانه به ادامه آن می پردازد و حتی تا حد اعتیاد به آن هم پیش می رود .

 

جنگ نرم علیه سپاه پاسدارن

جنگ نرم علیه سپاه در بازی های رایانه ای
جنگ رسانه‌ای از برجسته‌ترین مولفه‌های جنگ نرم محسوب می‌شود. یکی از اقدامات در این زمینه، استفاده از تکنیک برچسب‌زنی بر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. هدف این است که ایده، فکر یا گروهی محکوم شوند بی‌آنکه استدلالی در محکومیت آنها ذکر شود.
همین شاخصه، این نهاد را از تمامی سازمان های نظامی جهان متمایز می کند، سازمانی که در عین فعالیت در حوزه دفاعی و نظامی به منظور دفاع از تمامیت ارضی کشور، پاسداری از ارزشها انقلاب اسلامی را در هر حوزه (اقتصادی، فرهنگی و ...) وظیفه خود می داند و پس از پایان جنگ از تمامی امکانات خود برای سازندگی کشور بهره برد در عین حال با توجه به اینکه دشمن تجاوزات خود را از فاز نظامی (جنگ سخت) وارد فاز فرهنگی (جنگ نرم) نموده، به علت دارا بودن قابلیت انعطاف در مقابل تهدیدات در عین حفظ آمادگی نظامی و فعالیت در حوزه هایی چون سازندگی کشور، خود را برای مقابله با تهدیدات فرهنگی دشمن مهیا نموده و حتی در حوزه نوینی چون فضای مجازی و سایبر با قاطعیت حضور یافتهاست. سپاه پاسداران اقداماتی را در این حوزه سازماندهی و عملیاتی کرده که هنوز روش ها و راهکارهای آن حتی برای بسیاری از کارشناسان این حوزه ناشناخته و باور نکردنی است. شاید دارا بودن همین توانایی ها و قابلیت هاست که خشم دشمنان اسلام را برانگیخته، به عنوان مثال "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس بین‌المللی "آمریکا و جهان اسلام" در دوحه قطر اعلام کرد: «من نگرانم که افزایش نفوذ و قدرت سپاه پاسداران، تهدیدی بسیار مستقیم برای همگان باشد.»

در حقیقت این نفوذ و قدرت در مقابل زیاده خواهی های کشورها زیاده خواه ایستاده و در عین حال که کشور جمهوری اسلامی ایران را از گزند تهدیدات دشمن در امان نگاه داشته بلکه به الگویی برای مستضعفان جهان تبدیل شده، تا با تکیه بر امکانات و توانایی ها خود و قدرت توکل و ایمان به خدا ضربه های جبران ناپذیری را به زیاده خواهان عالم وارد کنند.

به همین دلیل یک جنگ رسانه ای تمام عیار علیه این نهاد مقدس شکل گرفته است. جنگ رسانه ای، استفاده از رسانه‌ها برای تضعیف هدف و بهره‌گیری از توان و ظرفیت رسانه‌ها اعم از رسانه‌های نوشتاری، دیداری شنیداری و به کارگیری اصول تبلیغات و عملیات روانی، به منظور کسب منافع می باشد.

جنگ رسانه‌ای از برجسته‌ترین مولفه‌های جنگ نرم محسوب می‌شود. یکی از اقدامات در این زمینه استفاده از تکنیک برچسب‌زنی بر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، هدف آن این است که ایده، فکر یا گروهی محکوم شوند بی‌آنکه استدلالی در محکومیت آنها ذکر شود.

مدت هاست تلاش می شود با تکنیک برچسب زنی به صورت غیر مستقیم و حتی مستقیم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نیروی حامی تروریستها در سرتاسر جهان و حتی یک نیروی تروریستی یاد شود. در این مسیر بی شرمی آمریکایی ها به جایی رسیده که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی در کنار سایر گروه های تروریستی یاد کرده اند. آن هم فقط به این دلیل که ایالات متحده خیال می کند، سپاه گروه ها تروریستی را آموزش می دهد و یا آنها را تجهیز می کند و حتی مستقیما در طرح ریزی و پشتیبانی عملیات تروریستی دست دارد و گروه هایی چون حزب الله لبنان یا گروه های فلسطینی را به استفاده از تروریسم در پیگیری اهدافشان تشویق می کند.
 
 البته برای این اتهامات، سند یا شاهد محکمه پسندی ارائه نشده است. فراموش نکنیم منظور آمریکایی ها از گروه های تروریستی همان گروه هایی هست که بر خلاف بسیاری از سران عرب، سر سازش و ذلت را با غرب نپذیرفته اند و از مردم خود در مقابل استکبار و ایادی خونخوار او همچون رژیم غاصب صهیونیستی دفاع می کنند و اکنون به گروههایی با مقبولیت عمومی بسیار بالا در میان مردم خود تبدیل شده اند، گروه هایی که جای گروه ها و احزاب سازشکار را گرفته و آنها را از دور انتخابات نیز کنار زده اند. به همین دلیل سعی دارند با اتخاذ این حربه، طرف مقابل خود را نه رزمندگان گروههای به ظاهر کوچک و محدود چون حزب الله، حماس و... بلکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدانند تا هم شکست های مفتضحانه شان در مقابل آنان توجیه کنند و شاید برای برای اقدامات آتی علیه انقلاب اسلامی زمینه سازی نمایند.

یکی از این رسانه ها که بصورت جدی از آن بهره برداری شده اما متاسفانه مورد تحلیل و بررسی جدی قرار نگرفته، رسانه نو ظهور بازی های رایانه ای و ویدیویی است.

بخش عظیمی از طراحی و تولید بازی‌های پرفروش رایانه‌ای دنیا در استودیوهای بزرگ و مطرح هالیوود که صهونیست‌ها سهامداران اصلی آن به شمار می‌روند، انجام می‌شود. برنامه ریزان و مشاوران فرهنگی رژیم صهیونیستی براین باورند که با ایجاد یک پایگاه کاملا مستقل و مجهز برای تهیه و تولید بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند علاوه بر برخورداری از قدرت بیشتر برای سرمایه‌گذاری و نفوذ کامل بر بازار جهانی، کنترل افکار مخاطبان گسترده بازی‌های رایانه‌ای را در سراسر دنیا به دست گیرند. صهیونیست‌ها با سرمایه‌گذاری عظیم، تلاش گسترده‌ای را برای انحراف افکار عمومی در حوزه فرهنگی در دستور کار خود قرار داده اند و تسلط بر افکار عمومی را به عنوان یک رویا دنبال می‌کنند.

در حقیقت این رسانه ذهن و باور کودکان و نوجوانان را هدف گرفته است. کودکان و جوانان با کاراکتر شخصیتی رایانه ای که آن را کنترل می کنند همراهی می نمایند و اهداف و آرمان های او را اهداف و آرمان خود می دانند چرا که در غیر این صورت بازی اصطلاحا «گیم آور» شده و کاربر مجبور می شود بار دیگر مرحله را تکرار کنند، در این بازی ها غالبا سربازانی که کنترل می شوند سربازانی از ناتو، امریکا، انگلیس و... هستند و در مقابل دشمنان، که به صورت تروریست هایی خشن و فاقد روح انسانی نمایش داده می شوند معمولا مسلمانان و یا گروه های اسلامی اند، البته نباید انتظار داشت که تاثیر این برنامه ریزی ها ناگهانی باشند بسیاری از طرح ریزی های دشمن که در لایه های پنهان بازی قرار گرفته و شاید بسیاری از کاربران نیز متوجه آن نمی شوند ولی به آن ایمان می آورند در کوتاه مدت تاثیر گذار نیست، بلکه این اتفاقات به مرور زمان روی می دهد چرا که از شاخصه های جنگ نرم، تدریجی بودن آن است، شاید بتوان گفت آخرین بازی که علیه سپاه و بسیج ساخته شده، بازی «دورکا: سقوط احمدی‌نژاد» است.

یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت "پتریلا اینترتیمنت" بازی رایانه ای را با عنوان «سقوط احمدی‌نژاد» «Durka 3D: The Fall of Ahmadinejad» در اینترنت منتشر کرد، این بازی در آن زمان با قیمت 9.95 دلار و اکنون بصورت رایگان از طریق سایت اینترنتی این بازی قابل دانلود است.

نکته حائز اهمیت در این بازی، پیش بینی پیروزی آقای احمدی نژاد در انتخابات و بروز اغتشاشات خیابانی در تهران است آن هم دقیقا یک ماه پیش از برگزاری انتخابات در ایران، که از برنامه ریزی دشمن و مقدمه سازی او در این زمینه حکایت دارد. در این میان دشمن می داند که اولین و آخرین مدافع انقلاب سپاه و بسیج است به همین دلیل در این بازی کاربر در نقش اغتشاشگر باید با حضور در خیابان‌های تهران، نیروهای بسیجی و سپاهی را به قتل ‌برساند تا از سوی ایالات متحده به عنوان نماد آزادی و آزادیخواهی مدال افتخار دریافت کند.

هر چند که در این بازی به کاربران جنگ شهری و اغتشاشات را آموزش می دهد، اما در عین حال حاوی این پیام نیز هست که دشمن پذیرفته که پیشتیبان و مدافع بی قید و شرط این نظام سپاه و بسیج است،

اکنون دشمن به جمله تاریخی امام مبنی بر اینکه «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» پی برده است.

در این میان رژیم صهیونیستی بیشترین مخالفت و جنگ رسانه ای را علیه سپاه سازماندهی نموده است، چرا که سپاه را مخالف با سلطه جویی ها ی خود می داند، به همین دلیل سعی دارد حتی در بازی های رایانه ای به این مقوله بپردازد، از آخرین بازی هایی که در این راستا تولید شده است بازی رایانه ای آن لاین با عنوان «صعود عقاب در غزه» است. این بازی آنلاین چند بازیگره نیز برای دانلود رایگان در اینترنت قرار گرفته است

این بازی رایانه ای که توسط یک تاجر صهیونیستی ساخته شده است، این تاجر در این باره اعلام می کند، قصد دارد نبرد بین یهودیان و مسلمانان را از دنیای واقعی به فضای سایبر بکشاند!

در این بازی رایانه ای تلاش می شود با منحرف کردن مسئله فلسطین، آنرا از مسیر واقعی خارج کند و با تحریف واقعیت آن را نه مسئله فلسطینیان، بلکه پیامد دخالت جمهوری اسلامی ایران، آن هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی نماید. شما در نقش کاربر بازی رایانه ای موظف هستید در نقش سربازان نیروی ویژه گولانی رژیم صهیونیستی به غزه حمله و با تروریست های آجا مقابله کنید فقط با این تفاوت که با مجاهدان فلسیطینی رو به رو نیستید بلکه باید با نیروهای ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگیر شوید.

کاربر بازی رایانه ای سربازانی از نیروی مخصوص گولانی را کنترل می کند، نیروی مخصوص کوماندویی معروف! گولا‌نی که به ادعای مقامات رژیم صهیونیستی، هر نظامی‌عضو این تیپ برابر با ۱۳ نظامی ‌معمولی توان دارد.
 

نیرویی که مدعی است در جنگ‌های چریک شهری در منطقه خاورمیانه بسیار کارآزموده‌تر و زبده‌تر از نیروهای ویژه امریکایی حتی نیرویی چون «دلتافورس» است.

همان‌هایی که با چنین افتخاراتی، جنگ با حزب الله را «جنگ اشباح» نامیدند و در نبردهای سنگین با نیروهای مقاومت در چند منطقه مرزی‌ از جمله مرکبا، عیتاالشعب، مارون‌الراس، بنت‌جبیل و الطیبه جنگیدند و در تمام این مناطق متحمل شکست شدند. و زمانی که کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی از فرمانده تیپ گولانی درباره شکستشان در بنت جبیل سوال کرد،گفت: «مشکل این است که ما با کسانی می جنگیم که برای شهید شدن لحظه شماری و از مرگ استقبال می کنند. شما چگونه انتظار دارید سربازان ما که دائماً در اندیشه بازگشت هستند بر چریک‌هایی که به مرگ لبخند می‌زنند، پیروز شوند؟»

بازی «صعود عقاب در غزه» علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه فلسطین و بازی اکشن آغاز نبرد نیز علیه سپاه در مورد کشور لبنان ساخته شده است، این بازی که توسط شرکت Destineer تهیه و توسط 2K Games در سال 2005 منتشر شد.

کاربر بازی باید در قالب یک تیم چهار نفره سربازان آمریکایی اقدام به پاکسازی ساختمانها و خیابانها از تروریست ها در در کشور لبنان و شهر بیروت اقدام نماید. در این بازی پلی استیشن شما باید شهرها را از تروریستهای مسلمان پاکسازی کنید.

در این بازی کاربر برای کسب پیروزی و گذشتن از یک مرحله به مرحله بعدی باید به سوی مساجد شلیک و آن را تخریب کند و به سوی کتاب قرآن شلیک و آنرا پاره پاره نماید. هنگامی که با زور وارد مساجد می شود و کتاب‌های قرآن را پاره می‌کند و به سوی نمازگزارن شلیک می کند صدای تکبیر بلند می‌شود برای کسب امتیاز بیشتر، نباید تحت تاثیر صدای اذان و تکبیر قرار بگیرد و این صداها نباید از وارد شدن او به مسجد، دنبال کردن شخصی که به مسجد پناه برده و کشتن او ممانعت کند.

جالب تر اینکه سازندگان این بازی اعلام کرده‌اند که هیچ برنامه سیاسی در نظر نداشته اند! و هدف آنها تنها درگیر کردن کاربر با جنگ شهری مدرن نیروهای آمریکایی است. شاهد این ادعا را نیز تیم سازنده بازی را عنوان کرده‌اند که از اقوام مختلفی چون عرب، آسیایی و اروپایی هستند.

اما کاربر در بیروت باید چه اقداماتی را انجام دهد. در این بازی کاربر درگیر یک جنگ شهری برای مبارزه با تروریستها و کشتن آنهاست تروریست‌هایی که همگی مسلمان می باشند و جالب تر اینکه یکی از این افراد عبدالله بن کتان متولد عربستان سعودی، عضو نیروی ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و رهبر نیروهای عملیاتی در بیروت است.

البته بازی های رایانه ای متعدد دیگری به صورت مستقیم و غیر مستقیم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده است، مثلا دربازی دلتا فورس شما برای مقابله با تروریست‌ها به نقاط مختلف جهان سر می‌زنید در کلمبیا برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و نهایتا برای مبارزه با تروریست‌ها به ایران می آیید! به ایران و جزیره خارک …

این قسمت بازی، سه مرحله دارد، در یک مرحله به جزیره خارک حمله می‌کنید در یک مرحله دیگر به یک پایانه نفتی در خلیج فارس که توسط نیروهای نظامی محافظت می شود حمله می کنید. نیروهایی که به زبان فارسی صحبت می‌کنند.

اما جالب است که در این بخش علاوه بر کشتن نیروهای نظامی کلاسیک با لباس مصوب نظامی با لباس شخصی‌هایی نیز مواجه می شوید! که در کنار نیروهای کلاسیک می باشند که بیانگر نیروهای بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند (هر چند که شباهت زیادی به بسیجی‌های ایران ندارند.)

با توجه بدانچه گفته شد مطمئنا مبارزه با هجمه رسانه ا ی از طریق بازی های رایانه ای منوط به حضور در این عرصه است،
جنگ نرم عليه سپاه در بازي‌هاي رايانه‌اي
 

اكنون دشمن به جمله تاريخي امام مبني بر اينكه "اگر سپاه نبود كشور هم نبود " پي برده است.

در اين ميان رژيم صهيونيستي بيشترين مخالفت و جنگ رسانه اي را عليه سپاه سازماندهي نموده است، چرا كه سپاه را مخالف با سلطه جويي ها ي خود مي داند، به همين دليل سعي دارد حتي در بازي هاي رايانه اي به اين مقوله بپردازد، از آخرين بازي هايي كه در اين راستا توليد شده است بازي رايانه اي آن لاين با عنوان "صعود عقاب در غزه " است. اين بازي آنلاين چند بازيگره نيز براي دانلود رايگان در اينترنت قرار گرفته است

اين بازي رايانه‌اي توسط يك تاجر صهيونيستي ساخته شده است. اين تاجر در اين باره اعلام مي‌كند، قصد دارد نبرد بين يهوديان و مسلمانان را از دنياي واقعي به فضاي سايبر بكشاند!

در اين بازي رايانه‌اي تلاش مي‌شود با منحرف كردن مسئله فلسطين، آن را از مسير واقعي خارج كند و با تحريف واقعيت آن را نه مسئله فلسطينيان، بلكه پيامد دخالت جمهوري اسلامي ايران، آن هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي معرفي نمايد. شما در نقش كاربر بازي رايانه‌اي موظف هستيد در نقش سربازان نيروي ويژه گولاني رژيم صهيونيستي به غزه حمله و با تروريست‌هاي آنجا مقابله كنيد. فقط با اين تفاوت كه با مجاهدان فلسيطيني رو به رو نيستيد بلكه بايد با نيروهاي ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درگير مي‌شويد.

كاربر بازي رايانه‌اي سربازاني از نيروي مخصوص گولاني را كنترل مي‌كند، نيروي مخصوص كوماندويي معروف! گولا‌ني كه به ادعاي مقامات رژيم صهيونيستي، هر نظامي ‌عضو اين تيپ برابر با 13 نظامي ‌معمولي توان دارد.

نيرويي كه مدعي است در جنگ‌هاي چريكي شهري در منطقه خاورميانه بسيار كارآزموده‌تر و زبده‌تر از نيروهاي ويژه امريكايي حتي نيرويي چون "دلتافورس " است.

همان‌هايي كه با چنين افتخاراتي، جنگ با حزب الله را "جنگ اشباح " ناميدند و در نبردهاي سنگين با نيروهاي مقاومت در چند منطقه مرزي‌ از جمله مركبا، عيتاالشعب، مارون‌الراس، بنت‌جبيل و الطيبه جنگيدند و در تمام اين مناطق متحمل شكست شدند. و زماني كه كانال 10 تلويزيون رژيم صهيونيستي از فرمانده تيپ گولاني درباره شكستشان در بنت جبيل سوال كرد، گفت: "مشكل اين است كه ما با كساني مي‌جنگيم كه براي شهيد شدن لحظه شماري و از مرگ استقبال مي‌كنند. شما چگونه انتظار داريد سربازان ما كه دائماً در انديشه بازگشت هستند بر چريك‌هايي كه به مرگ لبخند مي‌زنند، پيروز شوند؟ "و تنها راه پیروزی ما این است که با بسیج کردن تمامی توانایی و پتانسیل همه کشورهای دوست و هم موضع مانع از نفوذ و انتشار بیشتر این تفکر بشویم!!

نمونه های ذیل مصادیق و شواهدی از این دست بازی ها می باشد.
1. بازی رایانه ای جنگ ژنرال ها
در این بازی شما در نقش سربازان امریکایی مأموریت مبارزه با تروریست ها در نقاط مختلف جهان همچون عراق به منظوره مبارزه با بعثیان، یا در افغانستان برای مبارزه با گروه القاعده می روید. در عراق و افغانستان تروریست ها با رنگ سبز نمایش داده می شوند؛ ماشین سبز، کلاه نظامی سبز، پرچم های سبز رنگ و حتی کلاهک موشک ها با رنگ سبز نمایش داده می شوند. 
2. بازی رایانه ای IGI 2
در یکی از مراحل این بازی شما در لیبی وارد عملیات می شوید. صدای قرآن و صلوات به گوش می رسد. نام خداوند (الله) و نام پیامبر (محمد) (ص) بر روی دیوار نقش بسته است و در یک مرحله دیگر تروریست ها به صدای رادیو فارسی ایران گوش می دهند.
3. بازی رایانه ای حمله به ایران
در این بازی رایانه ای که پنجاه و هشتمین مأموریت بازی شرکت کومار وار است، سربازان امریکایی وظیفه دارند ضمن حمله به تأسیسات هسته ای نطنز، دانشمندان ایرانی را از بین ببرند و یک دانشمند را زندانی کنند. شرکت سازنده این بازی (کوما) ادعا کرده است : " از آنجا که در زمینه اهداف واقعی ایران از غنی سازی اورانیوم به منظور تبدیل شدن به دومین کشور اسلامی (پس از پاکستان) دارای بمب اتمی تردیدی وجود ندارد و از سوی دیگر حمله نظامی گسترده و اشغال ایران می تواند با توجه به در تیررس بودن منابع نفتی خاورمیانه از سوی ایران به گسترده شدن دامنه جنگ در منطقه بیانجامد، یک عملیات نظامی کوچک به منظور نابودی پایگاه هسته ای و فناوری اتمی ایران، بیشتر می تواند مانع از دستیابی این کشور به بمب اتمی شود."
کیت هالپر به سایت فارسی بی.بی.سی گفته است : " هنوز خیلی از امریکایی ها از برنامه هسته ای ایران نگرانند. برای همین ما به بازآفرینی موقعیت ها دست می زنیم تا بحث های مرتبط را پوشش دهیم. کاربران زیادی با ارسال طومار اینترنتی به ما گفتند که این بازی را به دلایل سیاسی دوست ندارند، ولی ما یک مؤسسه سیاسی نیستیم. این بازی فرصتی ایجاد می کند که ما به برنامه اتمی ایران فکر کنیم."
 

 

4. بازی رایانه ای نجات گروگان های امریکایی (Iran Hostage Rescue)
در این بازی که بازهم محصول شرکت کوما است، شما در نقش نیروهای ویژه ای هستید که وظیفه تان نجات گروگان های امریکایی است که در سفارتخانه امریکا در تهران زندانی اند. این بازی به مناسبت فرارسیدن بیست و پنجمین سالگرد این حادثه (1383 هـ.ش) به بازار عرضه شد. شرکت سازنده اعلام کرد که برای ساخت این بازی از اسناد رسمی و نیز فیلم ویدئویی مصاحبه با آنتونیو مندز؛ از مسئولان سابق سازمان سی استفاده شده است.
در قسمت دوم بازی وقتی شما وارد استادیوم شوید تا با استفاده از هلی کوپتر از آنجا خارج شوید، اتوبوسی را می بینید که تصویر امام خمینی و یک بسیجی بر روی آن نقش بسته است و روی آن نوشته شده است : "پرورش جوانان خداجوی بسیجی فتح الفتوح امام است." و با فونت کم رنگ تر زیر آن به نظر می آید نوشته "مقام معظم رهبری" که نوشته این متن روی اتوبوس با زمان اتفاق مورد نظر همخوانی ندارد.
بازی های رایانه ای تاثیرات مخرب فرهنگی خود را عمدتا از طریق نفی هويت بومی و مذهبی استوار ساخته و کاربران را به سربازان فرهنگي خود در كشور هاي جهان از جمله كشورهاي اسلامي تبدیل می نمایند. راديو بي بي سي درآمد حاصله از بازی های رایانه ای را در خاورمیانه چنین براورد می کند:" بازار بازي هاي رايانه اي در خاور ميانه بيش از صد ميليون دلار تخمين زده شده كه تماماً در اختيار كشورهاي آمريكا، انگليس و ژاپن مي باشد. " 
سهم ايران از اين بازار بيش از 12 درصد است ؛ثانيا رژيم اشغالگر قدس هم در ساخت بسياري از اين بازي ها (از جمله بازي پر فروش رزيدنت اويل) سهم داشته است.

 
person طراحی و نویسنده : ابراهیم معصومی
tooltip_2