جنگ نرم

وبلاگ فرهنگی و هنری افسران جوان جنگ نرم

مد و لباس،ابزار های جنگ نرم

دوشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ۱۳۹۵ ، ساعت 17:2

                           برای دانلود پوست با کیفیت عالی اینجا کلیک کنید (دانلود کنید)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

وبلاگ جنگ نرم :


فراهم ساختن لباس و زینت و خودآرایی تمام جوانب زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد تا جایی كه او را از مسیر اصلی منحرف می كند و او را به راه افراط در این موضوع سوق می دهد و به نوعی دچار صفت تفاخر و شهرت طلبی می شود و لباس و زینت كه مقدمه رسیدن به قرب الهی بود.بهره مندی از پوشاك به شكل معتدل، با طبع و سرشت انسانی سازگاری دارد، برای اینكه فطرت آدمی به دنبال زیبایی هاست تا با دیدن زیبایی ها، به وجود زیبایی آفرین توجه نماید و روی آوری به مساجد با لباس ظاهری و پیرایش ظاهری عامل به دست آوردن لباس تقواست كه ارزشمندتر است

«و لباس التقوی ذلك خیر» [سوره اعراف آیه 62] و «اما لباس الظاهر فنعمه من الله تعالی، یستر بها العورات و هی كرامه اكرم الله بها ذریه آدم (ع) ما لم یكرم بها غیرهم و هی للمومنین آله لاداء ما افترض علیهم و خیر لباسك ما لایشغلك عن الله تعالی، بل یقربك من شكره و ذكره و طاعته» [مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه ص 16]

آثار مثبت بهره مندی مناسب از لباس بدین قرار است:

1- عیوب و عورتها را می پوشاند.

2- با زینت می توان دلها را به سوی حق جلب و جذب كرد.

3- لباس وسیله ای برای انجام واجبات و اطاعت از خداست.

استفاده نامناسب
همه ما از نعمت لباس به طور صحیح استفاده نمی كنیم و به سوی افراط و تفریط روی می آوریم.

گروه اول: راه افراط و اسراف را در پیش می گیرند. بدین شكل كه برای بهره مندی از لباس و زینت متحمل انواع و اقسام زحمات می شوند تا برای خود لباسی و زینتی فراهم سازند.فراهم ساختن لباس و زینت و خودآرایی تمام جوانب زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد تا جایی كه او را از مسیر اصلی منحرف می كند و او را به راه افراط در این موضوع سوق می دهد و به نوعی دچار صفت تفاخر و شهرت طلبی می شود و لباس و زینت كه مقدمه رسیدن به قرب الهی بود، وسیله ای می شود كه انسان را به خفت و خواری می كشاند تا جایی كه مصداق این روایت نبوی می گردد كه :«من لبس توبا فاختال فیه خسف الله به من شفیر جهنم و كان قرین قارون، لانه اول من اختال فسخف الله به و بداره الارض و من اختال فقد نازع الله فی جبروته »[وسایل الشیعه ج 5 ص 34]

لباسی كه مایه تفاخر باشد، عامل سقوط در جهنم می شود و هم نشینی با قارون را فراهم می سازد و به نوعی اعلان جنگ با خداست. امام صادق می فرماید:«الشهره خیرها و شرها فی النار» [وسایل الشیعه ج 5 ص 42]

گاهی اسراف در بهره مندی از لباس برای تقلید از دیگران است و «تقلید قبول نظر دیگران است بدون توجه به دلیل آن یا التزام به نظر دیگران بدون توجه به دلیل آن است»( تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی ج 2 ص 182).

ریشه های تقلید

1- ریشه مزیت طلبی انسان.

2- پدیده انعطاف پذیری وی.

این دو عامل از وسایل ترقی انسان و تكامل بشری است، ولی هنگامی كه تركیب ناخودآگاه پیدا می كند به شكل تقلید جلوه می كند و حس ابتكار و اعتماد به خود را از بین می برد و زمینه تجمل گرایی را فراهم می كند و باید گفت كه «برای تجمل گرایی لباس و زینت آلات شروع و پایانی نمی توان یافت» [مقدمه ابن خلدون].

واژه زینت در آیات قرآن«یا بنی آدم خدوا زینتكم عند كل مسجد»[سوره آل عمران آیه 13]و «قل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده» [سوره اعراف آیه 23]به این معناست كه «كارها و چیزهایی است كه عیب و نقص را از بین ببرد و معنی متضاد آن «شین» «به معنای هر چیزی است كه مایه رسوایی و نقص انسان و نفرت اشخاص از او باشد» ]مفردات راغب ذیل لغت زین[ و «اخراج زینت» در آیه فوق استعاره تخیلیه است و كنایه از اظهار آن می باشد.كه خداوند با الهام آن به انسان او را به سوی انواع زینت های مورد پسند سوق می دهد تا باعث جذب دلها به سوی انسان شود در صورتی كه تجمل گرایی زمینه نفرت و دوری از انسان را فراهم می كند«زینت در تداوم زندگی اجتماعی بشر نقش مهمی را ایفا می كند و جزء اصلی و اساسی ترقی و تنزل جامعه خواهد شد ]ترجمه تفسیر المیزان ج 51 ذیل آیه 23 سوره اعراف [ نكاتی در این مطلب نهفته است كه اشاره ای به آنها می شود.

نكته اول: زینت عامل علاقه و دوستی انسانها نسبت به هم می شود. اگر این عامل به تجمل گرایی و تقلید تبدیل شود، عامل از هم پاشیدن و نفرت بین انسان ها خواهد شد.

نكته دوم: زینت مایه تداوم و بقای جوامع است و با طبع آدمی سازگار است اما تجمل گرایی مایه سقوط جوامع و باطبع آدمی سازگار نیست «قل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق ...» سوره اعراف آیه 23

واژه «طیب» به معنای «اصل آن چیزی است كه حواس و نفس انسان از آن لذت ببرد» [مفردات راغب ذیل لغت «طیب»] و «طیب» به معنای «ملایم بودن با طبع است و صرفاً مختص غذاهای گوناگون نیست، بلكه شامل تمام مواردی است كه انسان در ادامه زندگی از آنها كمك می گیرد مانند لباس و همسر» [ترجمه تفسیر المیزان ج15 و ج8 ص08 متن عربی]

نكته سوم: بهره مندی از «زینت و رزق طیب» تشكیل خانواده و همسر گزینی است تا اینكه زن و مرد لباس هم باشند «هن لباس لكم و انتم لباس لهن» ]سوره بقره آیه 781[ باید دید كه در لباس چه خصوصیتی وجود دارد كه زن و مرد به آن تشبیه شده است .«لباس وضع شده است برای هر آنچه از انسان عیبی را می پوشاند و همسر برای همسرش، لباس نامیده شده برای اینكه از روی آوردن به كارهای ناپسند، او را باز می دارد» ]مفردات راغب ذیل لغت «لبس»[ «وقتی كه مرد و زن با هم پیوند می خورند و مكمل یكدیگر می شوند و نقص و كمبود یكدیگر را جبران می كنند همانند لباسی كه نقص و كمبود جسمی انسان را می پوشاند و به همین علت هم زن و مرد به لباس تشبیه شده اند» [تفسیر كشاف ج1 ذیل آیه 781 سوره بقره]

«زندگی اصولی انسان مبتنی بر بهره مندی از «زینت و لباس، رزق طیب، عیش رغد» می باشد [برگرفته از آیات سوره اعراف و طه] و انسان برای رسیدن به خوشبختی خود باید از زینتی بهره مند گردد كه با طبع او سازگار باشد و بداند كه از كجا آمده است «قال النبی: یا اباذر لایكون الرجل من المتقین حتی یحاسب نفسه اشد من محاسبه الشریك شریكه، فیعلم من این مطعمه و من این مشربه و من این ملبسه، امن حلال ام من حرام» [وسایل الشیعه ج61 ص89]

امام محمد غزالی نویسنده كتاب احیاء العلوم در این باره می گوید: «دنیا بر سه اصل و پایه استوار است؛ خوراك، پوشاك، مسكن...»

این سه مورد از نعمات خداوند پایه و اساس تشكیل اجتماع بشری است و آن نعمات را نه فقط حرام ندانسته، بلكه آنها را مباح اعلام كرده است، آنچه كه ازنظر اسلام ناپسند است استفاده غیرصحیح و مصرف مسرفانه و مبذرانه آن است، برای اینكه تعدی و تجاوز به حقوق دیگران می باشد.«قل انما حرم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغی بغیر الحق و ان تشركوا ما لم تنزل به سلطانا» [سوره اعراف آیه 33] «البغی بغیر الحق...» یعنی «تعدی و طلب كردن چیزی است كه انسان حق طلب كردن آن را نداشته باشد» [مفردات راغب ذیل لغت بغی]

تجمل خواهی «افراط در بهره مندی از لباس و زینت» مقدمه تجاوز به حقوق دیگران «البغی بغیرالحق» است و مایه تباهی مردم متجمل خواهد شد، چراكه نهاد آدمی پدیدآورنده عادات زشت است و می خواهد خود را از دیگران برتر نشان دهد و سه عامل خودكامگی، تجمل پرستی، تن آسانی كه عامل انقراض جوامع است در برابر بقاء «زینت و لباس، رزق طلب، عیش رغد» قرار می گیرد (تفسیر كاشف ج3، ص194و ج4 ص021)

افراط و تفریط
بعضی از ما انسانها با پیمودن راه تفریط قرین و قبیل شیطان می شویم و بهره مندی از نعمت لباس را موجب دوری از كمالات می پنداریم و با انتخاب حالت ژولیدگی و عدم آراستگی یك حالت تنفر و اشمئزاز دیگران از خود را به وجود می آوریم و از مسیر اصلی استفاده از این نعمت خارج می شویم و به ظاهر رفتار زاهدانه به خود می گیریم اما نمی دانیم كه در دام شیطان گرفتار شده ایم، به عنوان نمونه به برخورد عبادبن كثیر بصری با امام صادق در مراسم حج و جواب امام توجه می كنیم تا این موضوع روشن شود. «لباس و احرام امام صادق نوعی فرقبی (نوعی لباس سفید بافته شده از كتان است كه در مصر در جایی به نام فرقب بافته می شود) عباد درحال طواف، احرام امام را می گیرد و اعتراض می كند كه تو لباسی این چنین در مكانی این چنین (مكه) می پوشی و طواف می كنی، امام در جواب می فرماید: من اگر لباسی مثل لباس تو می پوشیدم، مردم مرا مثل تو ریاكار معرفی می كردند» (فروغ كافی ج6 ص934)

امام حسن(ع) وقتی به نماز می ایستادند بهترین لباس را می پوشیدند، از ایشان سؤال شد چرا چنین لباس آراسته می پوشید، حضرت فرمودند: «خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و از این رو برای پروردگارم لباس زیبا می پوشم خداوند خود می فرماید: «یا بنی آدم خذوا زینتكم عند كل مسجد...» [تفسیر مجمع البیان ج4 ذیل آیه 13 سوره اعراف] اثر این آیه «آیه لباس» در آشنا كردن اقوام و ملل در آفریقا و شبه قاره هند با تمدن اسلام و با واجب كردن ستر و پوشش به آن حد بوده كه خود صنعت پارچه بافی و لباس دوزی را به آنها آموزش داده و موجب رونق اقتصادی مردم آن سامان گردیده است» [تفسیر المیزان ج8 ص031 به نقل از تفسیرالمنار ج8 ذیل آیه 23 سوره اعراف]

لباس تقوی
آنچه كه در قسمت اول بیان شد مربوط به لباس ظاهری بوده، اما انسان به نوعی دیگر از نعمت لباس بهره مند می شود كه با نام لباس باطنی «لباس تقوی» از آن نام می بریم «یا بنی آدم قد انزلنا علیكم لباساً یواری سؤ آتكم و ریشاً و لباس التقوی ذلك خیر...»[سوره اعراف آیه 72]

«تقوی» از ریشه «وقایه» یعنی قراردادن نفس انسان در حفاظی كه انسان می ترسد به آن آسیب برسد و در اصطلاح شرعی، حفظ نفس از چیزهایی است كه به نفس ضرر می زند» [لسان العرب ذیل لغت «وقی» و مفردات راغب]

وجه مشترك لباس و تقوی، محافظت از جسم و جان است و وجه تمایز آن دو در این مطلب است كه تقوی باطن انسان را حفظ می كند ولی لباس، ظاهر انسان را حفظ می كند.

امام صادق می فرماید: «ازین اللباس للمؤمنین لباس التقوی و انعمه الایمان» [مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه ص06]

معانی «لباس تقوی» معانی

1- لباس تقوی یعنی لباس ورع و خشیت از خدای متعال و «در این آیه، اشاره ای است به عظمت لباس تقوی و یا اینكه اشاره ای است به لباسی كه پوشاننده عیوب است برای اینكه پوشاندن عیوب، جزئی از تقوی است و این برتری تقوی نسبت به لباس زینت را بیان می كند» [تفسیر كشاف زمخشری ج4 ص69]

2- لباس تقوی یعنی حیا «همانطوری كه لباس، عیوب را می پوشاند، حیا هم موجب می شود كه انسان به معاصی و گناهان نزدیك نشود، چرا كه حیا مانع انسان از نزدیك شدن به گناهان است» [تفسیر مجمع البیان ج1 ص62]

پیامبر اسلام در این مورد می فرماید: «الاسلام عریان فلباسه الحیاء و زینته الوفاء»[وسائل الشیعه ج15 ص184]

3- لباس تقوی یعنی جهاد «اما بعد، فان الجهاد باب من ابواب الجنه... و هو لباس التقوی و درع الله الحصینه و الجنه الوثیقه...» [نهج البلاغه صبحی صالح خ72] «تشبیه تقوی و پرهیزگاری به لباس؛ تشبیه رسا و گویایی است، زیرا همانطور كه لباس، هم انسان را از سرما و گرما حفظ می كند و سپری است در برابر بسیاری از خطرها و هم عیوب جسمانی را می پوشاند و هم زینتی است برای انسان، روح تقوی و پرهیزگاری نیز علاوه بر پوشاندن بشر از زشتی گناهان از خطرات فردی و اجتماعی بسیاری انسان را حفظ می كند و زینت بسیار بزرگی برای او محاسبه می شود» [تفسیر نمونه ج6 ص 231]

ویژگی های لباس از نظر روایات
در روایات ویژگی های لباس از جهت رنگ و جنس و اندازه و شكل آن به شكل مفصل بیان شده است كه به چند روایت اشاره خواهیم كرد. البته در كتب روایی بخشی به نام «كتاب الزی» احكام و آداب بهره مندی از لباس بیان شده است.«قال علی(ع): الحمدالله الذی رزقنی من الریاش ما اتجمل به فی الناس و أودی فیه فریضتی و استرفیه عورتی» [وسائل الشیعه ج 5ص 94]

آنچه كه درباره لباس و روایات می یابیم علاوه بر اهداف كلی بهره مندی لباس به رنگ، جنس، شكل لباس اشاره شده است:

1-رنگ لباس: اثر رنگ بر بینندگان یك موضوع علمی ثابت شده است و تنوع رنگها، نشان از حكمت خداوند است و تركیب رنگها به زندگی تنوع می بخشد. در روایات انتخاب رنگ لباس، اهمیت دارد و بر آن تأكید شده است «قال النبی: البسوا البیاض فانه اطیب و اطهر» ]وسائل الشیعه ج 5 ص 62[ در این روایت توصیه شده است كه لباس سفید بپوشید برای اینكه رنگ سفید علاوه بر اینكه پوشنده را وادار به رعایت مداوم نظافت می كند و آلودگی و چركی را به سرعت نمایان می كند، همچنین رنگ سفید دارای آثار مفرح و نشاط آور است و اثر سلامت بخشی دارد چون كمتر از تمام رنگهای دیگر نور جذب می كند. رنگهای دیگر هم در آیات قرآن و روایات به آنها اشاره شده است كه تأثیر خاصی در پوشنده لباس می گذارد «انها بقره صفراء فاقع لونها تسر الناظرین» [سوره بقره آیه 96]

رنگ زرد، زنده و فعال و محرك است و مایه سرور و شادمانی انسان می شود. «و یلبسون ثیابا خضرا من سندس و استبرق» [سوره كهف آیه  13 ]

رنگ سبز، حد واسط بین رنگهاست و اثر ملایم و آرام بخشی دارد و رنگ مناسب زندگی است و به عنوان لباس بهشتی ها بیان شده است «متكئین علی رفرف خضر و عبقری حسان» ]سوره الرحمن آیه 96[

امامان ما بعضی از رنگها را برای لباس خود انتخاب می كردند. امام باقر(ع) می فرمود «انا نلبس المعصفرات و المضرجات» [فروع كافی ج 6 ص634]

معصفرات یعنی لباسهایی كه به رنگ بال و پر گنجشك است «رنگ عدسی»

مضرجات یعنی لباسهایی كه با رنگ قرمز و زرد رنگ شده باشد.

همچنین ایشان رنگ لباس را نماد و علامت معرفی می كند «صبغنا البهرمان و صبغ بنی امیه الزعفران» [فروع كافی ج 6 ص 634] بهرمان رنگ گنجشكی یا عدسی است.

بعضی از رنگها به خاطر اثرات سوء آنها توصیه نشده است و حتی سفارش شده است كه از آنها استفاده نشود، رنگ سیاه یكی از آن رنگهایی است كه نباید در لباس مورد استفاده قرار گیرد. امام علی(ع) می فرماید: «لا تلبسوا السواد و فانه لباس فرعون» [وسایل الشیعه ج 4ص 383  ]

رنگ سیاه آثار منفی بر حالات روانی انسان دارد، برای اینكه سیاهی نماد فقدان و كمبود و كرخی است و انسان را از حالتهای نشاط و سرور باز می دارد.

2-جنس لباس: جنس لباس اثرات گوناگونی بر سلامتی جسم و روح انسان دارد و از نظر بهداشتی اهمیت زیادی برای آن در نظر می گیرند چون به طور مستقیم با بدن تماس دارد و آثار سریع و دائمی به بار می آورد كه به برخی اشاره می شود:

الف- تولید و انتقال بار الكتریكی

ب- قابلیت نفوذ پوشاك

ج- بازتاب و دفع تشعشعات درونی و بیرونی (این عنوان ها از كتاب آئین بهزیستی اخذ شده است)

الف- بعضی از لباسها از جنس خاصی تهیه می شوند كه مولد و انتقال دهنده بار الكتریكی است و می دانیم كه افزایش بار الكتریكی در بدن، موجب افزایش رفتار غیرارادی شده و منشأ عصبانیت و اضطراب درونی می شود، مانند لباسهای نایلونی ضخیم كه در زمستان از آنها استفاده می كنیم. بنابراین هر جنسی از لباس كه، بار الكتریكی كمتری تولید كند برای پوشش مناسب تر و این نكته در ارتباط با پوشاندن سر بیشتر كاربرد دارد و خانمها باید از جنسی به عنوان روسری استفاده كنند كه دارای بار الكتریكی كمتری باشد.بعضی از لباسها خودشان بار الكتریكی تولید نمی كنند ولی عامل انتقال آن به بدن هستند و بارهای الكتریكی موجود در طبیعت را به بدن منتقل می نمایند و بعضی از لباسها رطوبت را به خود جذب می كنند و موجب تخلیه بار الكتریكی در بدن می شوند و موجب سستی و بی حالی می شوند و كراهت مرطوب كردن لباس در ماه مبارك رمضان به همین خاطر است.

در روایات نسبت به جنس لباس نكاتی آمده است كه راهنمای ما در انتخاب جنس لباس است «قال علی(ع): البسوا ثیاب القطن فانها لباس رسول الله و هو لباسنا» ]وسائل الشیعه ج5 ص 82 [

پوشیدن لباسهای پنبه ای به خاطر اینكه از الیاف طبیعی تهیه می شوند در درجه اول قرار دارد و لباسهای كتانی در درجه بعدی «قال الصادق(ع): الكتان من لباس الانبیاء و هو ینبت اللحم» [فروع كافی ج 4 ص 534]

ب- دومین خصوصیت جنس لباس مربوط به قابلیت نفوذپذیری آن است پوست بدن علاوه بر اینكه اعضای درونی بدن را می پوشاند، سه وظیفه مهم را برای بدن انجام می دهد.

1-جذب اكسیژن

2-دفع سموم

3-عمل تعریق

جذب اكسیژن از طریق پوست ویژگی انسان نیست، بلكه حیوانات و نباتات هم از این ویژگی برخوردارند، پوست نه فقط جذب اكسیژن بلكه دافع بعضی از سموم یا مواد زاید شیمیایی موجود در بدن می باشد و با عمل تعریق مواد زاید بدن را خارج می كند.بعضی از لباسها مانع رسیدن اكسیژن به پوست می شوند و تنفس پوستی كمتری انجام می شود و به میزان لازم رشد طبیعی صورت نمی گیرد.

ج- سومین موردی كه در ارتباط با جنس لباس مطرح است بازتاب تشعشعات درونی و بیرونی است، جنس لباس در سلامتی و رفاه و تأمین آسایش و طول عمر انسان، اثر مستقیم دارد. بدن انسان باتوجه به فعالیت های جسمی حرارت فراوانی را تولید می كند، اگر لباس بتواند این حرارت و انرژی مازاد بر نیاز بدن را بطور مناسب دفع كند، مایه سلامتی و رفاه است و اگر نتواند این انرژی را دفع كند به عنوان سم در بدن باقی می ماند و سلامتی انسان را به خطر می اندازد.

اگر انسان مسلمان از پوشیدن بعضی از لباس ها نهی شده یا به پوشیدن بعضی از لباس ها امر شده است به خاطر حكمتی است كه به سلامت جسمی و روحی وی مربوط می شود «قال الصادق(ع): لا یلبس الرجل الحریر و الدیباج الافی الحرب... ان رسول الله نهاهم عن سبع، منها: لباس الاستبرق و الحریر و القز و الارجوان» [فروع كافی ج6 ص 534 و وسایل الشیعه ج5 ص82] و همچنین امام فرمودند: «انه كره ان یلبس القمیص المكفوف بالدیباج و یكره لباس الحریر و لباس القسی والوشی و یكره لباس المثیره الحمراء فانها مثیره ابلیس» [وسایل الشیعه ج4 ص371]

3-شكل لباس: شكل پوشاك اثرات بسیار بهداشتی، اجتماعی و اخلاقی در زندگی انسان دارد. مخصوصاً در زمان ما كه پوشاك نماد و سمبل تفكر و اعتقاد پوشنده آن هم می باشد. باتوجه به اینكه شكل لباس یك عامل مهم فرهنگی به حساب می آید و در زندگی انسان یك اصل اساسی است این پرسش مطرح می شود كه چرا این همه تغییر و تحول در ظاهر پوشاك انسان بوجود می آید؟

تغییر و تحول در شكل پوشاك به خاطر روحیه بلندپروازی انسان است چون كه انسان استعداد كمال طلبی دارد و به دنبال پوشیدن مدل های جدید لباس است. اما این روحیه وقتی حالت انفعالی و تقلیدی به خود می گیرد به یك ابزار ویرانگر تبدیل می شود و انسان را به مدپرستی و تقلید از دیگران سوق می دهد.همانندسازی «تشبه» در فرهنگ یك وسیله برنده در دست فرهنگ مهاجم است و زمینه از بین رفتن فرهنگ ملی را فراهم می كند. امام صادق(ع) در این مورد می فرماید:

«اوحی الله الی نبی من الانبیاء: قل لقومك لاتلبسوا لباس اعدایی و لا تطعموا مطاعم اعدایی و لا تشاكلوا بما شاكل اعدایی، فتكونوا اعدایی كما هم اعدایی» [وسایل الشیعه ج15 ص641] و همچنین ایشان روایتی از امام علی(ع) بدین شكل نقل می كند كه «لاتزال هذه الامه بخیر ما لم یلبسوا لباس العجم و یطعموا اطعمه العجم فاذا فعلوا ذلك ضربهم الله بالذل» ]وسایل الشیعه ج24 ص783]

در این روایت به این نكته تأكید شده است كه تقلید و همانندسازی، زمینه از بین رفتن فرهنگ بومی را فراهم می سازد.شكل لباس یك عامل مهم فرهنگی به حساب می آید و یك اصل اساسی در زندگی بشری به حساب می آید كه اگر حالت نامعقول به خود بگیرد اختلال نظام فكری جامعه، نتیجه آن خواهد شد «اگر ما در جراید و مجلات مصور تغییراتی را كه در مدت یك قرن در لباس اروپا روی داده، ملاحظه كنیم، البته معلوم می شود كه افكار اروپاییان در این مدت زمان تا چه حدود و درجه در معرض تحول و تغییر واقع شده است و در وضع و شكل آن تا چه اندازه تبدیلات روی سلیقه و مذاق عصری روی داده است برخلاف لباس عربها» [تاریخ تمدن اسلام و غرب ص 844 ]

در شكل لباس چند نكته را باید درنظر گرفت:

1-برطرف كننده عیوب و پوشاننده سؤآت باشد.

2-ازنظر اقتصادی اسراف و تبذیر به حساب نیاید.

امام صادق(ع) دراین باره می فرماید: «انما السرف ان تجعل ثوب صونك ثوب بذلتك»] وسایل الشیعه ج5 ص22[ بذله: عبارت از آن چیزی است كه از لباس حفاظت نشود
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

جمع آوری مطالب و طراحی پوستر توسط : وبلاگ جنگ نرم  www.jnarm.blogfa.com

                           برای دانلود پوست با کیفیت عالی اینجا کلیک کنید (دانلود کنید)

                                                

             

person طراحی و نویسنده : ابراهیم معصومی
tooltip_2