جنگ نرم

وبلاگ فرهنگی و هنری افسران جوان جنگ نرم

نقش مسجد در مقابله با جنگ نرم

دوشنبه بیست و چهارم خرداد ۱۳۹۵ ، ساعت 16:16

                                برای دانلود با کیفیت عالی اینجا کلیک کنید (دانلود کنید)

وبلاگ جنگ نرم :

یکی از مهم ترین خطرات که جوامع امروزی، به ویژه جوامع اسلامی را تهدید می کند، جنگ نرم است که از ناحیه غرب، به سرکردگی استکبار جهانی با تکیه بر پیشرفت های غربیان و با استفاده از رسانه های مختلف از یکسو و از سوی دیگر با تأکید بر نقاط ضعف و اختلافات موجود در جوامع اسلامی علیه اسلام و مسلمانان صورت می پذیرد

واژه «جنگ نرم» برای نخستین بار در سال ١٩٧٠میلادی در امریکا مورد استفاده اساتید علوم سیاسی و روابط بین الملل قرار گرفت که در مقابل «جنگ سخت» به کار می رود.

جوزف نای، ظاهراً اولین فردی است که اصطلاح جنگ نرم را به کار برده است. وی جنگ نرم را «شکل دهی ترجیحات دیگران» توصیف می کند. بدین معنا که دیگران آن گونه تصوّر کنند که ما می خواهیم. جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات براندازی، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب رنگی و انقلاب مخملی نیز واژه هایی هستند که با توجه به رویکردهای مختلف جنگ نرم، در همین معنا به کار می روند.

                                                    « ویژگی های جنگ نرم »

در جنگ نرم، دشمن به سراغ سنگرهای مرزی ما می آید، مراکز مرزی ما را سعی می کند منهدم کند تا بتواند در مرز نفوذ کند. در جنگ روانی و آنچه امروز به آن جنگ نرم گفته می شود در دنیا، دشمن به سراغ سنگرهای معنوی می آید که آنها را منهدم کند. در جنگ نرم دشمن سراغ ایمان ها، معرفت ها، عزم ها، پایه ها و ارکان اساسی یک نظام و یک کشور می آید که این ها را منهدم بکند.

در جنگ نرم، ابتدا به شناخت ملت مورد تهاجم می پردازند، تاریخ آن ملت، آداب و رسوم آن جامعه، روحیات، خصلت ها و باورهای آن ملت را مورد مطالعه قرار می دهند و سپس به تحقیر، تحریف و تخریب عرصة نرم قدرت آن ملت می پردازند و در مرحله سوم به تحمیل فرهنگ بیگانه اقدام می نمایند.

اعتلا، عمق و گسترش معرفت و بصیرت دینی، تقویت فضایل اخلاقی و ایمان و تعمیق روحیة دشمن شناسی و شناخت ترفندها و توطئه های دشمن علیه انقلاب اسلامی و منافع ملی و ساماندهی فرهنگ و تقویت آن از اهم سیاست های کلی مقابله با جنگ نرم است.
ترس طراحان جنگ نرم از مساجد

مسجد به عنوان پاک ترین و کم خرج ترین اجتماعات دنیا که نوعی آگاهی از مشکلات و نیازهای یکدیگر و زمینه ساز تعاون اجتماعی بین مسلمین را فراهم می آورد و قدرت مسلمین و انسجام آنها را به نمایش می گذارد، بیم در دل دشمنان انداخته، منافقان را مأیوس می سازد و بالقوه قادر است هرگونه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم را خنثی سازد. بنابراین، نقش مساجد در مقابله با جنگ نرم بسیار با اهمیت است؛ زیرا مسجد به دلیل ساختن تفکر و اندیشه، همواره موجب هراس دشمن بوده است؛ ازاین رو، دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب در سالهای اخیر سعی کرده اند در قالب تولیدات سینمایی به کمرنگ کردن حضور مردم در مساجد و حسینیه ها بپردازند و از قداست جایگاه آن بکاهند.

باید توجه کرد که، جنگ نرم ریشه در تاریخ اسلام داشته و از مخرب ترین نوع مبارزه هاست. نتکه قابل توجه این که، در این بین بهره گیری از مقدسات علیه مقدسات را یکی از شیوه های خطرناک در جنگ نرم باید دانست و دشمن در این حالت ممکن است خود را از دوست داران انقلاب جلوه دهد. مساجد به عنوان مهم ترین پایگاه تبلیغ و آموزش دینی، در مبارزه با این هجوم، وظیفه ای سنگین بر عهده دارند.

برای دفاع از هر فرهنگ، شناخت آن لازم است، چه بسا مسجد با آموزش فرهنگ دینی، شناخت لازم برای طبقات جامعه فراهم می کند. این شناخت خودباوری لازم برای دفاع از فرهنگ خودی پدید می آورد و سلاح کارگشایی به نام غیرت دینی در مبارزه با جنگ نرم فراهم می شود. ما برای مواجهه با شرایط جدید، در بعضی زمینه ها سیاست مشخص نداشته ایم و متناسب با شرایط روز امکانات، نهادها و تشکل های جدیدی طراحی نکرده ایم؛ برخی تحقیقات نشان می دهد که: هر فرد باسواد بیشتر در جلسات سخنرانی شرکت می کند، در حالی که سایر افراد بیشتر به مجالس عزاداری می روند.

                                  « فوايدي كه در اثر آمدن به مسجد براى مردم ايجاد مي‌شود »

1) بي‌هيچ شك اولين هدف اصلى و زيباترين هدف از رفتن به مسجد چيزى نيست جز برپايى نماز جماعت و بقيه اهداف و فوايد مربوط به آن بدنبال همين هدف بوجود آمدند و شكل گرفتند.

2) دعا كردن براى برآورده شدن نياز بندگان: انسان و مؤمن واقعى با اين هدف به مسجد مي‌رود كه بتواند در محيطى قرار بگيرد تا با دورى از مشكلات زندگى خود، به راز و نياز بپردازد و خداى خويش را عبادت كند.

3) شركت در مجالس اهل بيت: حتى اگر انسان و مؤمنى بر اثر مشغله كارى نتواند به مسجد برود ولى ما همه ساله مي‌بينيم كه هر زمان مجلسى مربوط به يكى از امامان باشد تعداد بيشترى از مردم به مسجد مي‌آيند و اين همان عشق به اهل بيت است كه در هيچ جاى جهان به جز در مسجد نمي‌توان آن را يافت. اصلاً در كجاى جهان مكانى وجود دارد كه تعدادى زياد از مردم براى عبادت و راز و نياز و عشق به اهل بيت به آنجا مي‌روند، در هر مكانى كه مردم به آنجا مي‌روند بدنبال رسيدن به هدف مادى در آنجا حضور مي‌يابند ولى كسانى كه در مسجد حضور مي‌آورند به چيز ديگرى مي‌انديشند كه اصلاً قابل مقايسه با ديگر اماكن نيست.

4) از ديگر فوايد معنوى مسجد همان است كه انسان وقتى از مسجد برمي‌گردد و احساس سبكى مي‌كند و روح تلاش و تكاپو در او فعال مي‌شود و روح كسل كنندگى و تنبلى از وى دور شود كه به دنبال آن آثار و فوايد اجتماعى ديگرى را دارد. يعنى انسان با حالت شادابى و با يك طراوت خاصى كارهاى خود را انجام مي‌دهد.

5)دوستي بر پايه اهداف معنوى و نه مادى از ديگر فوايد معنوى رفتن به مسجد است. انسان وقتي در مسجد با كسى پيوند رفاقت مي‌بندد، آن دوستى و رفاقت هيچ گاه از بين نمي‌رود، چون اساس تشكيل آن در جايى بوده كه آن مكان مبناى همه دوستي‌ها و رفاقت‌ها و پيوندهايى است ه از راه قلب به هم گره مي‌خورند.

6) يكى از فوايدهاى بسيار با ارزش به نظر من براى انسان اين است كه انسان در مسجد اين لياقت و شايستگى را پيدا مي‌كند كه صدها درود و سلام بوسيله فرشتگان ملكوتى بر او فرستاده مي‌شود. بدون شك در هيچ جاى جهان، چنين مكانى وجود ندارد كه ملكوتيان بر زمينيان درود بفرستند.

                                                 « اهميت مسجد از نظر اسلام »

اگر بخواهيم «جايگاه و موقعيت و اهميت مسجد در اسلام» را بيابيم، بايستى به صدر اسلام برگشته و جايگاه مسجد در ميان مسلمانان عصر پيامبر (ص) را مورد بررسى قرار دهيم. چرا كه تاريخ مسجد با تاريخ اسلام گره خورده و اين نهاد مقدس پس از بعثت پيامبر (ص) عهده‌دار نقش‌هاى مهم و گوناگونى در نهضت و انقلاب آن حضرت بوده است.

با بررسى و كاوش در منابع معتبر اسلامى روشن مي‌شود كه «مسجد» به عنوان چهار كانون و پايگاه مهم در ميان مسلمانان صدر اسلام مطرح بوده و يك «مسجد» اسلامى اين چهار نقش را همزمان ايفا مي‌نموده است:

1) مسجد بعنوان پايگاه عبادت و ياد خداوند متعال.

2) مسجد بعنوان پايگاه جهاد فكرى و تعليم و تعلم معارف اسلامي.

3) مسجد بعنوان پايگاه تجمع نيروهاى رزمنده و اعزام آنان به جبهه‌هاى جهاد.

4) مسجد بعنوان پايگاه وحدت مسلمين و نمايش روح وحدت و يكپارچگى به دشمنان پيدا و پنهان جامعة اسلامي.

                                                           « رفت و آمد به مسجد»

فايده و بهره‌اى كه از رفت و آمد و انس با مسجد نصيب انسان مسلمان مي‌شود، تنها ثواب بردن و در سراى ديگر مشمول لطف الهى واقع شدن نيست. بلكه در همين جهان نيز، فوايد و آثار اخلاقي، تربيتي، علمي، اجتماعى و سياسى فراوانى در سايه رفت و آمد به مسجد براى انسان مؤمن حاصل خواهد شد.

اميرالمؤمنين (ع) درمقام بيان برخى از آثار سازنده رفت و آمد به مسجد مي‌فرمايند:

«انساني كه به مسجد رفت و آمد مي‌كند، دست كم يكى از امور هشت‌گانه زير نصيب او مي‌شود:

1) برادر ايمانى كه در مسير خداوند از او استفاده كند.

2) علم و دانشى نو و تازه.

3) فهم و درك آيه‌اى از آيات قرآن.

4) شنيدن سخنى كه او را به هدايت رهنمون باشد.

5) رحمتى كه انتظار آن را از جانب خداوند مي‌كشد.

6) سخنى كه او را از گمراهى و هلاكت باز دارد.

7) ترك گناه به سبب روح فروتنى و خداترسى كه در ساية آمد و شد به مسج به قلب او وارد شده.

8) ترك گناه به واسطة حياء و شرم از برادر ايمانى خود كه در مسجد با آنان آشنا شده است.

بله، اى مؤمنين به خدا، مسجد مكان اجابت دعاها و برطرف شدن خواست‌هاى مادى و معنوى است كه انسان مؤمن در انتظار تحقق آن از جانب خداوند متعال است.

به هر حال حياء و شرم از انسان‌هاى موحد و مؤمن امرى نيكو و پسنديده است و رفت و آمد به مسجد علاوه بر آن كه روح ايمان و توجه به عظمت خداوند را در انسان تقويت مي‌كند، زمينه آشنايى و ارتباط او با افراد مؤمن و صالح نيز فراهم مي‌شود و اين امر خود يكى از عوامل و اسباب دورى از گناه و انحرافات خواهد بود.

پس يكى از مراكز و كانون يافتن دوستان خوب و صالح، مسجد است.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

جمع آوری مطالب و طراحی پوستر توسط : وبلاگ جنگ نرم  www.jnarm.blogfa.com

                      برای دانلود با کیفیت عالی اینجا کلیک کنید (دانلود کنید)
                                                   

             


                                                    

person طراحی و نویسنده : ابراهیم معصومی
tooltip_2